Ring meg
Logo PwCLogo PwCLogo PwC

Problemløserne som jobber side-om-side med kunden – fra strategi til gjennomføring

15/3/2021

Hvordan er det å jobbe med komplekse prosjekter i privat og offentlig sektor. Og hvordan hjelper PwC kundene i å finne bærekraftige løsninger? Maria og Harald har lang fartstid som konsulenter. Nå tar de oss med på innsiden i deres varierte arbeidshverdag.

Vi tror på det å ha kompetansen lokalt og tett på kunden, samtidig som vi støtter oss på eksperter i nettverket som bidrar med å sette ting i perspektiv når vi har behov for det, sier Harald Schmidt-Horix, Senior Manager i PwC. 


Det er torsdag morgen i Dronning Eufemias gate i Bjørvika i Oslo. Gaten som vanligvis yrer av folkeliv på denne tiden er stille – nesten uberørt. En stor kontrast til arbeidshverdagen i PwC. Stille? Hva er det? 


For selv om det er rare tider om dagen, der vi ikke kommer like tett på mennesker som før, så står det ikke på prosjektene som skal gjennomføres og problemstillinger som skal løses. 


Harald jobber i PwCs Strategy and Operations avdeling. I åtte år har han brynet seg på utallige problemstillinger. Fra første kontakt med kunden til et endelig sluttresultat foreligger. 



Så hvordan jobber PwCs “problemløsere” med prosjekter? 


– Vi starter ofte prosjektet med en innledende fase der vi analyserer og intervjuer ansatte i organisasjonen for å finne ut hvor skoen egentlig trykker. Det vi avdekker i analysefasen tar vi med oss inn i dialog og workshops med ledere i virksomheten, for å så omgjøre innsikten til konkrete hypoteser og mulige endringstiltak, forteller Harald. 


Alt handler om å styre første fase godt og skape et solid grunnlag. 


Sammen med kollega Maria jobber de med en rekke ulike bransjer. Fra retail til bygg og anlegg, fra energibransjen  til industribedrifter og store matvareaktører. En kundeportefølje som er bred og variert. 


– I alle prosjekter har vi med oss noen grunnleggende metoder og rammeverk på hva vi gjør i de ulike fasene, med tilhørende analyser og leveranser. En slags blueprint for hvordan vi skal gjennomføre et prosjekt. Det som likevel er vårt viktigste bidrag, er hvordan vi med vår erfaring tilpasser metoden og samarbeidsformen til den enkelte kundes behov. Det er helt essensielt for å oppnå varig endring, sier Maria Meland, Senior Associate i PwC.  


Pragmatisme og samarbeid. Selv om metodikken er den samme, er det ikke alltid at Maria og Harald vet hvordan prosjektet vil se ut til slutt. Er det noe de har lært så er det nettopp det – det blir sjeldent akkurat slik de hadde sett for seg i starten. Metoden er tross alt bare den kvalitative erfaringen med prosjektene. Det som er vel så viktig er forventningsstyring. 


– Skal vi ha varig endring kan vi ikke bare designe noe og si at “ok, nå er vi ferdige”. Vi har stor tro på at både kunden og vi bringer noe viktig til bordet, og at vi sammen jobber for å finne den beste løsningen. For oss handler det mye om å være en god fasilitator med bransjekunnskap, samt drive fram og styre prosjektet. 


I Strategy and Operations går de ned i dybden på problemene. Men hva om det stopper opp og du står fast? Ja, da er det godt å vite at du alltid kan sparre med andre på kontoret. Eller bruke nettverket  – lokalt eller internasjonalt. 


Forankring og støtte. Harald har bistått en rekke virksomheter. For det er nettopp det de gjør i PwC. De er problemløsere som veileder kunden i å lykkes – sammen. Og da handler det om å få med seg hele organisasjonen. 


– I løsningsutviklingen får du innspill og spiller på organisasjonen. Og sammen med ledergruppen setter vi retningen. Det er når vi skal implementere og faktisk gjennomføre at hele organisasjonen er med. Da handler det mye mer om å støtte opp i ulik grad og veilede dem underveis, forklarer Harald.


Vil du bli en del av PwC?

Se ledige stillinger

Vil du bli en del av PwC?

Se ledige stillinger

Vil du bli en del av PwC?

Se ledige stillinger

Det høres så enkelt ut, men er det egentlig det? 

Både Harald og Maria er enige; virksomhetene er forskjellige og har ulike problemstillinger, derfor er en ting viktig. Tilpasning.


– Vi må se modenheten i organisasjonen og hvor vi er i reisen, og derfor må man tilpasse tilnærmingen hele tiden, sier Maria. 


Strategy and Operations jobber mye med norske kunder som ofte er ledende innen sitt segment. De trenger konsulentbistand når de skal gjennom en strategisk endring eller en større transformasjon. En endring de kanskje ikke er helt rigget for og derfor trenger hjelp til å gjennomføre. Og da er det gjerne noen ting som er en nødvendighet. 


 – Som rådgiver er det viktig å være tett på kundens virksomhet, sier Harald.


– Det er også grunnen til at vi sitter ute hos kunden og jobber sammen med dem. Vi ønsker jo at de skal få et eierskap til prosjektet. Vi drives av å se resultater, at endringene fører til noe og at kunden når sine mål, legger Maria til. 


Mål. Mening. Samspill. Det handler om å jobbe sammen om å finne den beste løsningen. I Strategy and Operations er det mange dyktige konsulenter med ulik bakgrunn og ulik erfaring. 

– Størrelsene på prosjektet varierer jo, alt fra 2-3 konsulenter i noen måneder til større transformasjonsprogrammer med flere delprosjekter over lenger tid. Men det som er likt er at teamene settes sammen av de konsulentene som er best egnet til å løse kundens problem og som utfyller hverandre. Det gir ikke bare den beste løsningen for kunden, men gjør også at vi hele tiden lærer noe nytt, forteller Harald. 


Det er mange grunner til at man starter hos PwC, men det er kanskje enda flere grunner til at man blir! Slik som Maria og Harald. 


Liker du å bryne deg på problemstillinger, jobbe med endring og se endring? Og trigges du av et sterkt faglig, og ikke minst et sosialt miljø? Da er PwC noe å vurdere. 


Vi ser etter flere dyktige konsulenter til vår Strategy and Operations avdeling. Er du den vi ser etter? 


Vil du bli en del av PwC?

Se ledige stillinger

Vil du bli en del av PwC?

Se ledige stillinger

Vil du bli en del av PwC?

Se ledige stillinger